back to top

Důmyslná trojnožka je ikonou 20. století

Date:

Stoleček Nr. 60 od finské společnosti Artek se díky jednoduchosti a funkčnosti stal jedním z nejkopírovanějších kusů nábytku vůbec.

Při pohledu na tento nenápadný stoleček by nikomu ani na mysl nesešlo, že se v něm soustředí historie nábytkového designu i to nejlepší, co začátek dvacátého století v odvětví přinesl.

A rozhodně by nikomu nenapadlo, že jde o osmdesátiletého staříka.

Architektura a design
Navzdory vysokému věku nejde o žádného geriatrika. Stoleček finské společnosti Artek je svěžím příkladem nadčasového designu. Oblíbily si ho domácnosti třicátých let a stejně rádi ho používají i ty dnešní. Důvod je jednoduchý. Tento střízlivý kus nábytku spojuje účel s půvabem v té nejpřirozenější podobě.

Stoleček Nr. 60 zkonstruoval v roce 1933 finský architekt Alvar Aalto, který se podepsal pod několik významných staveb finského modernismu. V nich úspěšně aplikoval tvůrčí vize funkcionalismu. Výslednou formu budov podřídil co účelu a zbavil se nadbytečných příkras.

„Funkcionalismus“ má v našich končinách (deformovaných socialistickou výstavbou) nepříjemnou pachuť. Ale ten Aaltův je záležitostí zcela jiných kvalit. Budovy komponoval s příznačnou skandinávskou citlivostí a dával si záležet i na jejich vnitřním vybavení. A tak se začal věnovat i nábytkovému designu.

Umění a technologie
Spolu s manželkou a spolupracovníky založil ve Finsku nábytkářskou dílnu Artek. Její název odvodil od slov umění a technologie (Art + Technology). Tím jasně pojmenoval svůj cíl sjednotit výtvarné kvality užitého umění s technologickými inovacemi masové výroby. Tyto snahy ilustruje právě stoleček. 60.

Aalto vyhoutal důmyslnou konstrukci prostého sezení, aby co nejvíce zjednodušil jeho výrobu. Kulaté sedátko je vyrobeno z březové překližky. Doplňují jej tři nohy ve tvaru písmene L vytvořené speciální technologií ohýbání masivního dřeva, kterou vyvinul.

Právě díky detailu ohybu nohou a rozumně vyváženým proporcím se v jednoduché kompozici ukrývá půvab umocněný účelností.

Skandinávská racionalita
Stoleček je skutečně ikonickým kusem designu 20. století. Přinesl revoluci v nábytkové tvorbě tím, že zaměřil pohled na její základní funkci. Zároveň pamatuje v první řadě na lidi. Právě proto Aalto upřednostnil vlídný materiál dřeva a ne chladnou ocel či sklo. Stoleček slouží k příležitostnému sezení, uplatní se i jako postranní stolek a když není „v akci“, dá se naskládat na sebe. Vyrábí se z březového dřeva ve více povrchových provedeních – upraven průsvitnými nebo barevnými laky.

U příležitosti 80. narozenin připravil Artek i limitovanou edici stolku s různobarevnýma nohama či koženým čalouněním.

Jeho neštěstím je, že se stal jedním z nejkopírovanějších kusů nábytku vůbec. Svou verzi trojnožky se zaoblenýma nohama nabízí kdekdo, originál je však pouze jeden a dosud se vyrábí v původní továrně Artek.

- Reklama -PR články

Nové příběhy

Další články autora
NOVA INSPIRACE

Toužíte po dlouhodobé a smysluplné investici?

Inflace minulých let pěkně zamávala naspořenými penězi všech jedinců,...

Vibrační bruska na dřevo vám usnadní práci

Vibrační bruska se používá pro jemné broušení dřevěných povrchů,...

Cyklistické oblečení si zaslouží dospělí i děti. Máte vše, co potřebujete?

Je skvělé, kolik z nás se aktivně věnuje cyklistice. Už...

Jak se chránit před podvodnými e-maily v době digitálního věku

V dnešním světě, kdy jsme neustále připojeni k internetu,...